wtorek, 7 sierpnia 2007

Lublin R-XXII

POLSKA

Jednosilnikowy samolot bombowo-rozpoznawczy. Projekt.
Jednosilnikowy wodnosamolot torpedowo-bombowy. Projekt.


W roku 1933 - po zmianach organizacyjnych w Morskim Dywizjonie Lotniczym (MDLot) i podporządkowaniu go tak pod względem taktycznym, jak i organizacyjnym Dowódcy Marynarki Wojennej - Kierownictwo Marynarki Wojennej (KMW) stanęło przed pilną potrzebą pozyskania dla planowanych do sformowania dwóch Eskadr Torpedowych MDLot ciężkiego wodnosamolotu torpedowo-bombowego. Konieczność posiadania takiego samolotu wynikała z zadań postawionych przed lotnictwem morskim, tymczasem dotychczasowy sprzęt MDLot - lekkie jednosilnikowe wodnosamoloty Lublin R-VIIIbis/ter i Lublin R-XIII (hydro) oraz łodzie latające Schreck FBA-17HE2 i Lioré-et-Olivier LeO H-135B3 - nie nadawały się do roli maszyn bombowo-torpedowych ze względu na kiepskie możliwości bojowe: ograniczony udźwig, słabe osiągi lub przestarzałą konstrukcję.

Potrzeby MDLot określono wstępnie na 12 egzemplarzy samolotów torpedowych, co m.in. zapisano w zgłoszonym przez KMW projekcie preliminarza budżetowego na lata 1933-1934. Kwotę przeznaczoną na zakup tych samolotów określono na 8 mln 346,5 tys. złotych. Wprawdzie sumy tej KMW nigdy nie otrzymało (w latach 1931-1935 na potrzeby lotnictwa morskiego wydatkowano łącznie tylko 2 mln 950 tys. złotych), ale - przynajmniej teoretycznie - zaistniała realna możliwość zamówienia prototypów takich samolotów. Tym bardziej, że już w latach 1929-1932 KMW otrzymało łącznie osiem projektów ofertowych, zaproponowanych przez trzy wytwórnie lotnicze.

Ostatecznie po rozpatrzeniu wszystkich zgłoszonych projektów - a w ostatniej fazie rywalizowały ze sobą Lublin R-XX, PWS-62 i PZL-18 - KMW w 1932 roku wybrało do realizacji samolot R-XX zakładów Plage i Laśkiewicz. Równocześnie pod koniec 1933 roku KMW zwróciło się z propozycją opracowania także lżejszego, jednosilnikowego wodnosamolotu podobnej klasy dla zastąpienia wodnosamolotów Lublin R-VIIIbis/ter, tym razem jednak zdolnego do przenoszenia torpedy. Na początku 1934 roku inż. Jerzy Rudlicki - główny konstruktor Zakładów Mechanicznych Plage i Laśkiewicz z Lublina - przystąpił do prac projektowych nad taką konstrukcją.

Projekt nowego samolotu, oznaczonego Lublin R-XXII, wzorowany był na brytyjskim samolocie podobnej kategorii Vickers "Vildebeest" (proponowanym zresztą Polsce w 1931 roku). Samolot miał zastąpić niezbyt udane maszyny typu R-VIII i również przewidywano dwa jego warianty: kołowy (lądowy), przeznaczony do zadań liniowych (bombowych i rozpoznawczych) oraz pływakowy, przeznaczony do zadań rozpoznawczych, bombowych i przede wszystkim torpedowych. Był to jednosilnikowy dwupłat zastrzałowy o mieszanej metalowo-drewnianej konstrukcji. Kadłub miał konstrukcję kratownicową spawaną z rur stalowych, krytą blachą i płótnem. Skrzydła miały konstrukcję drewnianą krytą sklejką i płótnem. Usterzenie również było drewniane, ze statecznikami krytymi sklejką, a sterami - płótnem. Kabina pilota była całkowicie osłonięta i znajdowała się przed górnym płatem. Stanowisko radiotelegrafisty znajdowało się wewnątrz kadłuba, tuż za komorą uzbrojenia. Natomiast tylna kabina obserwatora/strzelca była otwarta (osłonięta jedynie wiatrochronem) i wyposażona w obrotnicę dla karabinu maszynowego. Dwa metalowe pływaki zamierzano zakupić - tradycyjnie już - w brytyjskiej wytwórni Short.

Do napędu samolotu przewidywano równolegle trzy typy silników gwiazdowych: brytyjski typu Bristol "Pegasus" IIL o mocy 600 KM (wg [1]) lub "Pegasus" IIIM o mocy 700 KM oraz francuskie typu Gnôme-Rhône 14Krd o mocy 800 KM lub Hispano-Suiza 14HAr o mocy 900 KM. Dla każdego wariantu samolotu i typu silnika opracowano oddzielny projekt samolotu, różniący się wymiarami, masą i spodziewanymi osiągami. W sumie zatem opracowano aż sześć wersji projektu ! Koszt budowy pierwszego prototypu w wersji pływakowej, dla którego przewidziano nawet wojskowy numer ewidencyjny 805, oszacowano na 180-200 tys. złotych (bez silnika) [2].

Uzbrojenie strzeleckie samolotu R-XXII - identyczne zarówno w wersji pływakowej, jak i kołowej - miał tworzyć jeden stały karabin maszynowy pilota (prawdopodobnie typu Vickers E lub wzór 09/18 kalibru 7,9 mm) umieszczony w przodzie kadłuba i strzelający przez krąg śmigła, jeden zdwojony (sprzężony) ruchomy karabin maszynowy (prawdopodobnie typu Vickers F kalibru 7,9 mm) na obrotnicy w górnym stanowisku strzeleckim w kabinie obserwatora oraz jeden ruchomy karabin maszynowy (również zapewne typu Vickers F kalibru 7,9 mm) w dolnym stanowisku strzeleckim w wykroju pod kadłubem, obsługiwany przez radiotelegrafistę. Ładunek ofensywny w wersji pływakowej, podczepiany w komorze bombowej w kadłubie (bomby) lub na zewnętrznych zaczepach pod kadłubem (torpeda), tworzyły maksymalnie trzy bomby głębinowe lub jedna torpeda o masie do 800 kg. W wersji lądowej (kołowej) natomiast samolot miał zabierać nieco mniejszy ładunek 400-600 kg bomb.

W połowie 1934 roku - a więc zaledwie po kilku miesiącach prac projektowych - KMW zrezygnowało z dalszego rozwoju wodnosamolotu R-XXII, skupiając się wyłącznie na ciężkim R-XX, w tym czasie bliskim już oblotu prototypu. Równocześnie zaprzestano także prac nad wariantem kołowym R-XXII, tym bardziej, że w PZL powstawał właśnie znacznie nowocześniejszy całkowicie metalowy dolnopłat PZL-23 "Karaś", przenaczony do wykonywania takich samych zadań.


Dane taktyczno-techniczne samolotów Lublin R-XXII (projektowane):


Konstrukcja: wersja kołowa - jednosilnikowy trzymiejscowy dwupłat zastrzałowy z zakrytymi kabinami pilota i radiotelegrafisty i odkrytą kabiną obserwatora/strzelca oraz stałym trójpodporowym dwukołowym podwoziem z płozą ogonową. Konstrukcja mieszana drewniano-metalowa z pokryciem sklejkowym, płóciennym i częściowo duralowym. Usterzenie klasyczne, stateczniki poziome wsparte zastrzałami.

wersja pływakowa - jednosilnikowy trzymiejscowy dwupłat zastrzałowy z zakrytymi kabinami pilota i radiotelegrafisty i odkrytą kabiną obserwatora/strzelca. Dwa jednoredanowe pływaki firmy Short wsparte zastrzałami do skrzydeł i kadłuba. Konstrukcja mieszana drewniano-metalowa z pokryciem sklejkowym, płóciennym i częściowo duralowym. Usterzenie klasyczne, stateczniki poziome wsparte zastrzałami.


R-XXII
NAPĘD Bristol "Pegasus" IIIM Gnôme-Rhône 14Krd Hispano-Suiza 14HAr
UWAGI pływakowy kołowy pływakowy kołowy pływakowy kołowy
WYMIARY
rozpiętość [m] 14,00 14,00 15,00 15,00 15,80 15,80
długość [m] 10,30 10,96 12,50 11,75 12,75 12,00
wysokość [m] 3,80 3,97 4,75 4,25 4,80 4,30
powierzchnia nośna [m2] 52,55 52,55 68,00 68,00 71,00 71,00
MASY
masa własna [kg] - - - - - -
masa startowa [kg] 3370 3100 4342 4100 4550 4200
OBCIĄŻENIA
obciążenie powierzchni nośnej [kg/m2] 64,13 58,99 63,85 60,29 64,08 59,15
obciążenie mocy [kg/kW (kg/KM)] 6,54 (4,81) 6,02 (4,43) 7,37 (5,43) 6,96 (5,13) 6,87 (5,06) 6,34 (4,67)
OSIĄGI
prędkość maksymalna [km/h] 230 250 - - 240 250
czas wznoszenia [min., s]
na wysokość 1000 m
2' 30" - - - 5' 30" 4' 20"
pułap [m] 4000 4800 - - 4300 5200
zasięg [km] 750 - - - - -


Napęd: obie wersje - jeden 9-cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, typu Bristol "Pegasus" IIL o mocy 441 kW (600 KM) {wg [1]} lub jeden 9-cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, typu Bristol "Pegasus" IIIM o mocy nominalnej 515 kW (700 KM) i maksymalnej mocy startowej 574 kW (780 KM) lub jeden 14-cylindrowy silnik gwiazdowy w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Gnôme-Rhône 14Krd o mocy 589 kW (800 KM) lub jeden 14-cylindrowy silnik gwiazdowy w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Hispano-Suiza 14HAr o mocy 662 kW (900 KM), napędzający 2- lub 3-łopatowe metalowe śmigło przestawialne

Uzbrojenie: wersja kołowa - jeden stały karabin maszynowy kalibru 7,9 mm typu Vickers E lub wz. 09/18 w przodzie kadłuba, dwa sprzężone ruchome karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu Vickers F w górnym stanowisku strzeleckim w kabinie obserwatora, jeden ruchomy karabin maszynowy kalibru 7,9 mm typu Vickers F w dolnym stanowisku strzeleckim pod kadłubem oraz maksymalnie 400-600 kg bomb w komorze bombowej w kadłubie

wersja pływakowa - jeden stały karabin maszynowy kalibru 7,9 mm typu Vickers E lub wz. 09/18 w przodzie kadłuba, dwa sprzężone ruchome karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu Vickers F w górnym stanowisku strzeleckim w kabinie obserwatora, jeden ruchomy karabin maszynowy kalibru 7,9 mm typu Vickers F w dolnym stanowisku strzeleckim pod kadłubem oraz maksymalnie trzy bomby głębinowe w komorze bombowej w kadłubie lub jedna torpeda o masie do 800 kg na zewnętrznym zaczepie pod kadłubem

Załoga: 3 osoby (pilot + radiotelegrafista/strzelec + obserwator/strzelec)

Wytwórnia: Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz, Lublin, Polska

Produkcja: tylko projekty


Wykaz literatury:

1. A. Morgała "Polskie samoloty wojskowe 1918-1939", Wydawnictwo MON, Warszawa, 1972

2. A. Morgała "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939", Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2003

Brak komentarzy: