wtorek, 7 sierpnia 2007

LWS-7 "Mewa" II

POLSKA

Jednosilnikowy samolot obserwacyjny. Projekt.


Na wiosnę 1939 roku, gdy przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji najnowszego polskiego samolotu obserwacyjnego LWS-3 "Mewa" były w pełnym toku, w biurze konstrukcyjnym Lubelskiej Wytwórni Samolotów (LWS) przystąpiono do wstępnych prac projektowych nad jeszcze nowocześniejszym samolotem, będącym ulepszoną wersją rozwojową "Mewy". Pracami projektowymi kierował inżynier Jerzy Teisseyre, szef zespołu konstrukcyjnego lubelskiej fabryki. Był to najprawdopodobniej ostatni projekt opracowany w wytwórni LWS przed wybuchem wojny we wrześniu 1939 roku.

LWS-7 Mewa II [16 kB]

Rysunek samolotu obserwacyjnego LWS-7 "Mewa" II, odtwarzający jego przypuszczalny wygląd.
(rysunek: archiwum Andrzeja Glassa)


Projekt nowego samolotu, oznaczony w wytwórni jako LWS-7 "Mewa" II, opierał się na konstrukcji swojego poprzednika. Całkowicie nowe miało być skrzydło, o obrysie dwutrapezowym z zaokrąglonymi końcówkami, podobne nieco do zastosowanego w brytyjskim samolocie Westland "Lysander". Dostępne publikacje nie wspominają, jaka miała być jego konstrukcja. LWS-3 "Mewa" miał skrzydło konstrukcji drewnianej, kryte sklejką. Wiadomo natomiast, że kadłub miał mieć konstrukcję półskorupową, duralową, lepiej opracowaną aerodynamicznie niż stalowy kratownicowy kadłub "Mewy", kryty blachą duralową i płótnem. Do napędu LWS-7 przewidywano początkowo francuskie silniki gwiazdowe typu Gnôme-Rhône 14M-07 lub 14M-09 "Mars" o mocy 515 kW (700 KM) lub polskie typu PZL-Bristol "Merkury" VIII o mocy 618 kW (840 KM). Ostatecznie wybór padł na produkowany w Polsce na licencji brytyjskiej silnik typu PZL-Bristol "Pegaz" XX lub XIX o mocy 674 kW (916 KM). W przyszłości zamierzano natomiast zastosować nowy polski 9-cylindrowy silnik gwiazdowy typu PZL "Waran" o mocy rzędu 735 kW (1000 KM).

modele PZL-45 Sokół i LWS-7 Mewa II [15 kB]

Drewniane modele do badań aerodynamicznych polskich samolotów projektowanych tuż przed wybuchem wojny we wrześniu 1939 roku - myśliwskiego PZL-45 "Sokół" (na pierwszym planie) i obserwacyjnego LWS-7 "Mewa" II (z tyłu, widoczny tylko fragment).
(zdjęcie: archiwum Andrzeja Glassa)


Zbudowano drewniany model samolotu LWS-7 do badań w tunelu aerodynamicznym. Badania te, przeprowadzone w Instytucie Aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej, pokazały, że samolot będzie mógł osiągnąć prędkość maksymalną rzędu 420 km/h, czyli o około 60 km/h więcej niż "Mewa". W lecie 1939 roku wykonano kompletną dokumentację konstrukcyjną LWS-7 (aczkolwiek nie jest to do końca potwierdzone) i na jesieni zamierzano przystąpić do budowy pierwszego prototypu. Jego oblot i próby nastąpiłyby prawdopodobnie na wiosnę lub w lecie 1940 roku, a jesienią lub zimą 1940 roku mogła być podjęta produkcja seryjna. W ten sposób w pierwszej połowie 1941 roku pierwsze egzemplarze "Mewy" II mogły wejść na wyposażenie eskadr obserwacyjnych polskiego lotnictwa. Wybuch wojny we wrześniu 1939 roku uniemożliwił jednak realizację tych planów.

Dokumentacja konstrukcyjna samolotu LWS-7 "Mewa" II została we wrześniu 1939 roku wywieziona przez dyrektora LWS mjra inż. A. Sipowicza do Rumunii i zdeponowana w ambasadzie polskiej w Bukareszcie. Planowano przekazanie tej dokumentacji Bułgarom, mając nadzieję na uruchomienie produkcji samolotu LWS-7 w tamtejszych zakładach lotniczych DAR. Dalsze losy tych dokumentów nie są znane. Ponadto nie jest pewne, czy powyższe informacje dotyczą rzeczywiście dokumentacji samolotu LWS-7, czy też opracowywanej w 1939 roku na zamówienie Bułgarii wersji LWS-3B.


Dane taktyczno-techniczne (projektowane):


Konstrukcja: jednosilnikowy dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy z zakrytymi kabinami załogi i stałym trójkołowym podwoziem z kółkiem ogonowym. Konstrukcja metalowa z pokryciem w większości duralowym (z wyjątkiem skrzydeł, o których konstrukcji brak informacji). Usterzenie klasyczne, wolnonośne.

Wymiary

brak danych - prawdopodobnie zbliżone do samolotu LWS-3 "Mewa"

Masy

brak danych

Obciążenia

brak danych

Osiągi (spodziewane)

prędkość maksymalna 420-425 km/h (wg [4] 400-420 km/h)

Napęd: jeden 9-cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, typu PZL-Bristol "Pegaz" XX lub XIX o mocy maksymalnej 674 kW (916 KM), napędzający 3-łopatowe śmigło przestawialne

Uzbrojenie: brak szczegółowych danych (prawdopodobnie dwa stałe karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu PWU wzór 36 na goleniach podwozia lub po bokach kadłuba i jeden lub dwa ruchome karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu PWU wzór 37 w stanowisku obserwatora)

Załoga: 2 osoby (pilot + obserwator)

Wytwórnia: Lubelska Wytwórnia Samolotów (LWS), Lublin, Polska

Produkcja: tylko projekt


Wykaz literatury:

1. A. Glass "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa, 1976

2. A. Glass "LWS 3 Mewa", Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 1996

3. J. B. Cynk "Siły lotnicze Polski i Niemiec. Wrzesień 1939", WKiŁ, Warszawa, 1989

4. A. Morgała "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939", Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2003

5. Lotnictwo nr 11/2004


rysunek i zdjęcie/drawing & photo: archiwum Andrzeja Glassa

Brak komentarzy: