wtorek, 7 sierpnia 2007

RWD-25

POLSKA

Jednosilnikowy lekki samolot myśliwski. Projekt.


Na wiosnę lub latem 1939 roku niewielka wytwórnia lotnicza DWL otrzymała od lotnictwa wojskowego zamówienie na opracowanie lekkiego samolotu myśliwskiego, napędzanego silnikiem gwiazdowym typu Gnôme-Rhône 14M "Mars" i uzbrojonego w cztery karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm. Miał to być myśliwiec przechwytujący o dużej prędkości wznoszenia i wysokiej zwrotności, przeznaczony głównie do atakowania samolotów bombowych z lotu nurkowego. Wysoka prędkość maksymalna miała w tym przypadku drugorzędne znaczenie, natomiast zwracano uwagę na niskie koszty budowy i eksploatacji.

Taka koncepcja samolotu myśliwskiego opracowana została na początku 1939 roku przez nowe władze polskiego lotnictwa wojskowego, po odejściu gen. Ludomiła Rayskiego ze stanowiska Dowódcy Lotnictwa. Przewidywała ona budowę i wprowadzenie do wyposażenia trzech zbliżonych konstrukcyjnie lekkich samolotów myśliwskich, mających taki sam zespół napędowy i uzbrojenie, a różniących się nieco przeznaczeniem, osiągami i własnościami lotnymi. Pierwszy z nich miał być szybkim samolotem pościgowym, o dużej prędkości maksymalnej. Drugi myśliwiec miał służyć do obrony miast i większych obiektów przemysłowych i jako taki miał się charakteryzować przede wszystkim dużą prędkością wznoszenia i zwrotnością. Trzeci typ - uniwersalny - miał stanowić próbę kompromisowego połączenia cech obu poprzednich maszyn, z naciskiem wszakże na wznoszenie i zwrotność [4]. W sumie koncepcja ta stanowiła kontynuację i rozszerzenie założeń, które leżały u podstaw opracowywanego w latach 1935-1936 lekkiego samolotu myśliwskiego PZL-39.

Zlecenie na opracowanie samolotu pościgowego otrzymała Podlaska Wytwórnia Samolotów (PWS) w Białej Podlaskiej, gdzie rozpoczęto na tej podstawie prace nad projektem PWS-42. Drugim samolotem wg opisanej wyżej koncepcji miał zostać PZL-45 "Sokół", projektowany w takiej postaci od ponad roku w Państwowych Zakładach Lotniczych (PZL) w Warszawie. Prace nad trzecim typem myśliwca zlecono natomiast Doświadczalnym Warsztatom Lotniczym (DWL).

Prace nad projektem wstępnym samolotu oznaczonego RWD-25 rozpoczęły się w lecie 1939 roku w zespole konstrukcyjnym kierowanym przez inżyniera Jerzego Drzewieckiego. W skład zespołu wchodzili także inżynierowie Henryk Milicer, Jan Idzikowski i Tadeusz Chyliński. RWD-25 miał mieć konstrukcję typową dla DWL: kratownicowy kadłub spawany z rur stalowych, kryty w przedniej części blachą, w środkowej sklejką, a w tylnej płótnem. Jednodźwigarowe skrzydła o trapezowym obrysie z zaokrąglonymi końcówkami miały mieć konstrukcję drewnianą, krytą sklejką i płótnem. Podobną konstrukcję przewidywano dla klasycznego usterzenia, przy czym stery miały mieć pokrycie wyłącznie płócienne. Dla przyspieszenia budowy samolotu przewidywano zastosowanie stałego podwozia z osłonami kół głównych, tym bardziej, że wysoka prędkość maksymalna nie była wymagana. W przyszłości w samolotach seryjnych zamierzano zastosować podwozie chowane typu Avia. Samolot miał mieć zakrytą kabinę pilota, radiostację i aparaturę tlenową.

RWD-25 [10 kB]

Rysunek polskiego samolotu myśliwskiego RWD-25 - widok z boku.
(Jerzy B. Cynk, rysunek: Wacław Klepacki)


Zakładano, że oblot pierwszego prototypu RWD-25 odbędzie się pod koniec pierwszego półrocza 1940 roku, ale wybuch wojny we wrześniu 1939 roku przerwał wszelkie prace nad projektem. Zbudowano jedynie drewniany model samolotu do badań w tunelu aerodynamicznym.

Z dzisiejszej perspektywy wydaje się, że rozpoczynanie prac nad zupełnie nowymi myśliwcami RWD-25 i PWS-42 zaledwie na kilka miesięcy przed wybuchem wojny było nieuzasadnionym marnowaniem sił i środków polskiego przemysłu lotniczego. W tym czasie konkurencyjny PZL-45 "Sokół" znajdował się bowiem w zaawansowanym stadium budowy prototypu, trwały próby w locie prototypu PZL-50 "Jastrząb", opracowywano doraźne modyfikacje przestarzałych myśliwców PZL P.11g "Kobuz" i PZL P.24H, a jednocześnie rozpoczęto prace wstępne nad projektami nowej generacji bardziej perspektywicznych jednosilnikowych myśliwców z silnikami rzędowymi PZL-56 "Kania" i PZL-62. W różnym stadium opracowania znajdowały się także dwusilnikowe myśliwce pościgowe PZL-38 "Wilk", PZL-48 "Lampart" i PZL-54 "Ryś". Jest paradoksem, że w przededniu wojny pracowano nad konstrukcjami aż 11 różnych myśliwców, a polskie lotnictwo musiało stawić czoła Luftwaffe na przestarzałych PZL P.7 i P.11 !

Jeśli chodzi o samolot RWD-25, to z uwagi na niski potencjał produkcyjny wytwórni DWL i jej równoczesne zaangażowanie w opracowywanie projektów wodnosamolotu patrolowo-torpedowego RWD-22 i jego lądowej (kołowej) odmiany RWD-24, najprawdopodobniej w ogóle nie doszło by do jego produkcji seryjnej. Ponadto nie było gwarancji na terminowe dostawy francuskich silników Gnôme-Rhône 14M, co w obliczu braku czasu na opracowanie wariantu RWD-25 z silnikiem rzędowym stawia pod znakiem zapytania sens całego projektu. Konkurencyjny myśliwiec PWS-42 miał nieco więcej szans na pomyślny rozwój, szczególnie po zastosowaniu silnika rzędowego typu "Foka" B, ale mogłoby to nastąpić dopiero około 1943 roku. [3]


Dane taktyczno-techniczne (projektowane):


Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i stałym dwukołowym podwoziem z płozą ogonową. Koła główne osłonięte owiewkami. Konstrukcja mieszana metalowo-drewniana z pokryciem głównie sklejkowym i częściowo metalowym i płóciennym. Usterzenie klasyczne, wolnonośne.

Wymiary

rozpiętość 10,50 m

długość 7,00 m

wysokość 2,30 m

powierzchnia nośna 14,00 m2

Masy

masa własna 1350 kg

masa startowa 1800 kg

Obciążenia

obciążenie powierzchni nośnej 128,57 kg/m2

obciążenie mocy 3,82 kg/kW (2,81 kg/KM)

Osiągi

prędkość maksymalna 460 km/h (wg [5] 450 km/h)

prędkość wznoszenia 10 m/s

pułap 8000 m

zasięg 450 km

zasięg maksymalny 750 km

Napęd: jeden 14-cylindrowy silnik gwiazdowy w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Gnôme-Rhône 14M-05 "Mars" o mocy startowej 471 kW (640 KM), mocy nominalnej 485 kW (660 KM) i mocy maksymalnej 537 kW (730 KM) na wysokości 3500 m, napędzający metalowe śmigło 3-łopatowe o zmiennym skoku lub drewniane 2-łopatowe

Uzbrojenie: cztery stałe karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu PWU wzór 36 w skrzydłach (po dwa w każdym skrzydle)

Załoga: 1 osoba

Wytwórnia: Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, Warszawa, Polska

Produkcja: tylko projekt


Wykaz literatury:

1. A. Glass "Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939", WKiŁ, Warszawa, 1976

2. L. Dulęba, A. Glass "Samoloty RWD", WKiŁ, Warszawa, 1983

3. E. Malak "Prototypy samolotów bojowych. Polska. 1936-1939", WUW, Wrocław, 1990

4. T. Chwałczyk, A. Glass "Samoloty PWS", WKiŁ, Warszawa, 1990

5. A. Morgała "Polskie samoloty wojskowe 1918-1939", Wydawnictwo MON, Warszawa, 1972

6. A. Morgała "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939", Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2003

7. Lotnictwo nr 11/2004


rysunek/drawing: Wacław Klepacki, Jerzy B. Cynk

Brak komentarzy: