wtorek, 7 sierpnia 2007

PZL (myśliwski z silnikiem "Foka")

POLSKA

Jednosilnikowy lekki samolot myśliwski. Projekt.


Projekt tego niezwykle ciekawego samolotu - czy raczej zaledwie wstępne studium projektowe - jest praktycznie zupełnie nieznany i został nieco szerzej zaprezentowany prawdopodobnie po raz pierwszy przez E. Malaka w jego książce [1] dopiero w 1990 roku. Niewiele jednak wiadomo o tej konstrukcji. Projekt został opracowany w 1936 lub 1937 roku przez grupkę konstruktorów z Państwowych Zakładów Lotniczych, m.in. Kazimierza Korsaka i Tadeusza Tarczyńskiego. Prace te prowadzone były wyłącznie jako prywatne przedsięwzięcie konstruktorów, bez zamówienia ze strony lotnictwa wojskowego. Projekt ten rozpatrywano jako alternatywę dla projektu myśliwca w klasycznym układzie konstrukcyjnym, rozwiniętego później w PZL-45 "Sokół".

Samolot miał mieć bardzo niezwykły jak na owe czasy układ dwukadłubowy z obszerną centralną gondolą kadłubową. W przedniej części gondoli kadłubowej zamierzano umieścić uzbrojenie, złożone z działka kalibru 20 mm i dwóch karabinów maszynowych. Dalej miała się znajdować zakryta kabina, zapewniająca pilotowi znakomitą widoczność do przodu, a za kabiną silnik, napędzający śmigło pchające. Do napędu samolotu planowano wykorzystać polski silnik rzędowy typu PZL "Foka" konstrukcji inżyniera Stanisława Nowkuńskiego, znajdujący się wówczas w fazie opracowywania w PZL Wytwórni Silników (zobacz przypis 1). Dwie belki kadłubowe wychodzące ze skrzydeł połączone były na końcach statecznikiem poziomym. Na końcach belek znajdowały się też stateczniki pionowe. Podwozie z kołem przednim miało być całkowicie chowane w kadłub i skrzydła.

Projekt myśliwca opracowywany przez inżynierów Korsaka i Tarczyńskiego nie miał prawdopodobnie żadnego oznaczenia ani nazwy, dlatego na potrzeby niniejszego opracowania został umownie nazwany PZL (myśliwski z silnikiem "Foka"). Nie był to zresztą jedyny samolot myśliwski studiowany w latach 1935-1937 przez konstruktorów PZL i to zarówno w ramach pracy zawodowej, jak i prywatnie. Studia nad nowoczesnym, jednosilnikowym jednomiejscowym myśliwcem prowadzili także m.in. inżynierowie Wsiewołod Jakimiuk i Zbysław Ciołkosz. Ostatecznie Z. Ciołkosz rozpoczął prace projektowe nad lekkim myśliwcem PZL-39, W. Jakimiuk przystąpił w 1937 roku do projektowania samolotu pościgowego PZL-50 "Jastrząb", natomiast różne koncepcje samolotu myśliwskiego opracowane przez K. Korsaka zaowocowały wreszcie w 1938 roku powstaniem projektu PZL-45 "Sokół".


Dane taktyczno-techniczne (projektowane):


Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny w układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kałubową, z zakrytą kabiną pilota i trójkołowym chowanym podwoziem z kołem przednim. Konstrukcja całkowicie metalowa (?). Usterzenie wolnonośne z podwójnymi statecznikami pionowymi.

Wymiary

brak danych

Masy

brak danych

Obciążenia

brak danych

Osiągi

brak danych

Napęd: jeden 8-cylindrowy silnik rzędowy w układzie odwróconego V, chłodzony powietrzem, typu PZL "Foka" o maksymalnej mocy startowej około 331 kW (450 KM) przy 3800 obr./min i mocy nominalnej (trwałej) 309 kW (420 KM) {wg niektórych źródeł o maksymalnej mocy startowej aż 441 kW (600 KM)}, napędzający śmigło pchające

Uzbrojenie: jedno stałe działko kalibru 20 mm i dwa stałe karabiny maszynowe kalibru 7,9 mm typu PWU wzór 36 (?) - wszystkie w przodzie centralnej gondoli kadłubowej

Załoga: 1 osoba

Wytwórnia: Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL), Warszawa, Polska

Produkcja: tylko projekt


Przypisy:

(1) z silnikiem tym wiązano w połowie lat 30-tych bardzo duże nadzieje, przewidując go do napędu m.in. lekkiego samolotu myśliwskiego PZL-39 i ciężkiego samolotu pościgowego PZL-38 "Wilk". Niestety, po tragicznej śmierci w dniu 30 lipca 1936 roku jego konstruktora, inżyniera Stanisława Nowkuńskiego, prace nad silnikiem uległy znacznemu spowolnieniu i praktycznie nigdy nie doprowadzono ich do stanu umożliwiającego podjęcie jego seryjnej produkcji.


Wykaz literatury:

1. E. Malak "Samoloty bojowe i zakłady lotnicze. Polska. 1933-1935", WUW, Wrocław, 1990

Brak komentarzy: